Träningsplan

Ska försöka få ihop en iaf en lätt basic träningsplan. Har alltid tyckt det är svårt, dels för att jag sällan håller mig till planerad aktivitet men ffa så mycket av den info som finns är så fokuserad på ridning/körning och jag känner mig ofta lite lost i hur jag ska struktura upp träning då jag oftast tränar från backen.
Spec då Alva nu fick kotledsinflamation i båda fram när hon inte ens var igång ridmässigt då. Hovis tror på att det blev för många/långa promenader på hård grusväg, så då känns det extra viktigt att lägga extra krut på att lägga upp en bra träningsplanering.

Så när jag hittade Viveca Edwards lilla blogg serie om tränings fysiologi kändes det lite som mamma från himlen då hon fokuserar på områden istället. Kondition, Styrka, Rörelse, Teknik och lydnad/kommunikation. 

Så började nysta lite i dom 3 första och se var jag kan placera det vi redan gör. La även till underlag och typ av aktivitet. Ska även göra någon liknande bild för dom 2 andra.(kommer säkert lägga till fler i den här bilden, är bara ett första Draft för att jag lättare ska greppa konceptet).

Spontant tänker jag väl att vi ska lägga fokus på att bygga duration med long slow distance och varva med rörlighetsträning för att sedan bygga upp till intervall träning och mer styrketräning. 
Och försöka varva underlag/aktiviteter så mycket det går, tyvärr har jag mest 90% grusväg och väldigt lite av annat att välja på.

Med Axel kommer fokus fortsatt ligga på att stärka grunderna i klickerträning och få upp glädjen för ngt form av arbete igen innan vi fokuserar på mer fysiskt arbete.

Men jag ska verkligen fortsätta försöka mörda ner mer i tränings fysiologi och leta efter bra informations källor. 😁






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Johanna Unhinged

Detta är jag, varken mer eller mindre och helt ocensurerat.

RSS 2.0